بلیچینگ-دندان

بلیچینگ دندان (Bleaching Teeth) یا سفید کردن دندان‌‌ها

بلیچینگ دندان (Bleaching Teeth) یا سفید کردن دندان‌ها

بلیچینگ-دندان

با پیدایش تکنیک‌های نو در دندانپزشکی زیبایی، امروزه داشتن لبخند زیباتر در دسترس افراد بیشتری قرار گرفته است. یکی از محبوب‌ترین متدهای سفیدکردن دندان، بلیچینگ دندان است.

رنگ مینای دندان‌ها بر اثر مصرف موادی مثل قهوه و تنباکو تغییر رنگ می‌دهد. هرچند که بسیاری از لکه‌ها را می‌شود با روش‌های سفیدکردن دندان از بین برد، اما سفیدکردن امکان دارد برای افرادی‌که دندان‌های حساسی دارند نارحت کننده باشد.

بلیچینگ دندان یکی از متدهای سفیدکردن دندان و اصلاح طرح لبخند با کمک مواد ویژه است. این‌کار می‌تواند هم در مطب دندانپزشکی انجام شود و هم در خانه توسط خود فرد. البته در هرکدام از این دو روش، مواد مختلفی جهت بلیچینگ دندان استفاده میگردد.

بلیچینگ دندان و سفیدکردن دندان، باعث افزایش اعتماد به نفس فرد شده و حس زیبایی و آراستگی به افراد می‌دهد. به همین خاطر این تکنیک طرفداران بسیاری دارد. بلیچینگ دندان یکی از ابتدایی‌ترین گزینه‌ها به‌منظور داشتن طرح لبخند زیبا در اشخاص است.

همین حالا وقت مشاوره بگیر 😊😍
واسه رزرو نوبت همین الان میتونی روی دکمه زیر بزنی 🙋‍♀️👇
09120508215

در متد بلیچینگ کردن دندان به ساختار اصلی دندان چیزی اضافه نمی‌شود و بلیچینگ مانند وایتکس عمل می‌کند که به آن سفیدکردن شیمیایی میگویند. انجام دادن این روش در مطب با غلظت بالاتری صورت میگیرد.

این روش طی 3 تا 4 جلسه انجام می‌شود و بعد از یک هفته نتیجه آن پدیدار می‌شود. ولی روش بلیچینگ در منزل بدین ترتیب است که دندانپزشک قالب دندان را میگیرد و وسیله‌ای میسازد که به آن تری بلیچینگ گویند.

این وسیله مثل دندان‌ها شفاف می‌باشد و بیمار هرشب باید ماده بلیچینگ را درون‌تری بلیچینگ ریخته و در ناحیه مربوط به هر دندان قرار بدهد.

این روش در دندان‌های زرد شده به‌خوبی عمل می‌کند و روی دندان‌های متمایل به قهوه‌ای، فرد نتیجه کمتری میگیرد و بر روی لکه‌های خاکستری و بنفش تاثیری ندارد.

دندان‌های با لکه‌های آبی رنگ متمایل به خاکستری که بر اثر تتراسایکلین به‌وجود آمده است دشوار بوده و پس از 6ماه ممکن است باز هم به بلیچینگ احتیاج داشته باشد.

میدونستی ما میتونیم همین خدمات رو به شما ارائه بدیم؟ 😊😍
اگه دوست داری نمونه کارهای ما رو ببینی بزن رو دکمه زیر 🙋‍♀️👇
خدمات راز زیبایی

مهم‌ترین علت‌های تغییر رنگ دندان‌ها در بلیچینگ دندان

  • تغییرات ژنتیکی
  • مصرف آنتی‌بیوتیک و فلوراید
  • پوسیدگی دندان
  • استعمال دخانیات
  • مصرف نوشیدنی‌های رنگی مانند چای و قهوه
  • استفاده از نوشیدنی‌های حاوی قند
  • رژیم غذایی نامناسب
  • بالا رفتن سن
  • عدم رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان

البته گاها رویت شده افرادی که به‌طور مرتب مسواک زده و از نخ دندان استفاده می‌کنند هم بر اثر مصرف مواد غذایی قندی و غیره، دندان‌هایشان زرد رنگ شود.

روش بلیچینگ به نسبت سایر روش‌هایی مثل کامپوزیت دندان و لمینت دندان، صدمه کمتری به مینای دندان وارد می­کند.

کامپوزیت ماده سفیدکننده ترمیمی دندان است که به‌منظور پرکردن دندان‌هایی که خالی شده و عصب کشی شده‌اند استفاده می‌شود.

لمینت دندان نیز سازه‌ای است که توسط دندانپزشک قالب گیری شده و در لابراتوار ساخته می‌شود و بر روی دندان سوار می‌گردد.

ماده مصرفی برای بلیچینگ دندان

ماده اصلی که جهت بلیچینگ استفاده میگردد، مواد شیمیایی به نام‌های پراکسید هیدروژن یا پراکسید کربامید است. در مطب از ماده پراکسید هیدروژن استفاده میگردد و ماده پراکسید کربامید در روش خانگی بکار گرفته می‌شود.

تجویز هرکدام از این دو روش باید زیر نظر دندان­ پزشک زیبایی انجام بگیرد. این مواد به ساختار کریستالی مینای دندان نفوذ کرده و به‌مرور زمان رنگ دانه‌هایی که روی دندان رسوب کرده‌اند را اکسید کرده و رنگ عاج دندان نیز روشن‌تر می­شود.

البته باید دقت داشت که این مواد شیمیایی با لثه و صورت تماس نداشته باشند. پس از انجام بلیچینگ دندان بهتر است که یک سری مراقبت‌هایی صورت داد تا میزان تاثیر این کار بیشتر ظاهر شود و در کوتاه مدت به اصلاح و ترمیم نیاز نداشته باشد.

همین حالا وقت مشاوره بگیر 😊😍
واسه رزرو نوبت همین الان میتونی روی دکمه زیر بزنی 🙋‍♀️👇
021-88690092

بلیچینگ-دندان

مزایای بلیچینگ دندان

  1. این تکنیک یکی از روش‌های ساده سفیدکردن دندان‌ها می‌باشد.
  2. این تکنیک به‌طور تقریبی بی‌خطر شناخته شده است.

معایب بلیچینگ دندان

  1. در این روش سفیدماندن دندان‌ها دائمی نیست و درصورت استفاده نادرست و رژیم غذایی نامناسب، تغییر رنگ داده و به ترمیم و یا بازسازی دندان نیاز خواهد داشت.
  2. باعث بروز حساسیت در برخی افراد می‌شود و فرد از این موضوع بسته به شدت حساسیت رنج می‌برد، اما این حساسیت همیشگی نبوده و برطرف میگردد.
  3. نتیجه این روش قابل پیش‌بینی نمی‌باشد و بسته به لکه‌های دندان، سن و وراثت متفاوت است و با قاطعیت از نتیجه این روش نمی‌شود صحبت کرد.

هزینه انجام بلیچینگ

هزینه این روش که با قالب‌گیری انجام می‌شود، بسته به تعداد جلسات متغیر می‌باشد و برای داشتن قیمت نهایی و قطعی بهتر است به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

مراقبت‌های پس از بلیچینگ دندان

  1. در ساعات نخست پس از بلیچینگ، فرد باید لثه خود را با آب گرم تمیز کند و برای جلوگیری از التهاب، باید لثه خود را ماساژ دهد.
  2. از خوردن مواد غذایی حاوی رنگدانه‌ها تا 24ساعت اولیه خودداری کنید و برای داشتن دندان‌های سفید، اگر این مواد به دندان‌های شما برخورد کرد بهتر است به شستشوی سریع دندان‌ها اقدام نمایید.
  3. از خوردن نوشیدنی‌هایی مثل چای پررنگ، قهوه و نوشابه خودداری نمایید.
  4. از مصرف غذاهای سرد و اسیدی خودداری نمایید.
  5. بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید و تمام نکات و اصول بهداشتی را رعایت نمایید.
  6. از مصرف دخانیات و کشیدن سیگار و قلیان اجتناب کنید.
  7. در چند روز نخست از خمیردندان ضدحساسیت استفاده کنید تا دندان‌های شما کمتر دچار حساسیت شود و در صورت بروز حساسیت، نگران نباشید، چون بزودی برطرف می‌گردد.
  8. دندان‌هایتان را روزی دوبار بشویید.
  9. یک هفته بعد از بلیچینگ به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا بررسی‌های لازم را صورت دهد.

غذاهایی که پس از بلیچینگ دندان می‌توان استفاده کرد

  1. نوشیدنی‌های بی‌رنگ مانند آب و یا شیر
  2. میوه‌هایی مثل موز و سیب پوست کنده شده
  3. سیب زمینی پخته
  4. نان سفید
  5. برنج سفید
  6. ماکارونی سفید
  7. سس سفید
  8. لبنیات شامل پنیر، خامه، ماست سفید

کاندیدای نامناسب برای انجام بلیچینگ دندان

معمولا سفیدکردن دندان به روش بلیچینگ برای افراد زیر مناسب نیست:

  1. افراد زیر 18 سال
  2. افرادی‌که دندان‌های بیش از حد پوسیده دارند
  3. افرادی‌که دچار سایش‌های دندانی هستند
  4. افراد دارای بیماری‌های قلبی حاد
  5. افراد دچار بیماری‌های لثه
  6. بانوان باردار

بلیچینگ

ماندگاری و دوام بلیچینگ دندان

ماندگاری بلیچینگ هم بستگی به بهداشت دهان فرد و هم رژیم غذایی او دارد. اگر فرد از غذاها و نوشیدنی‌هایی که رنگدانه دارند مانند قهوه یا نوشابه کمتر استفاده کنند، ماندگاری بلیچینگ بیشتر خواهد بود.

البته عموما پس از گذشت 3سال از میزان سفیدی دندان‌ها کم می‌شود. در این صورت نیازمند مراجعه و انجام بلیچینگ مجدد خواهید بود.

عوارض بلیچینگ دندان

تنها عارضه‌ای که می‌شود برای بلیچینگ دندان متصور شد، حساسیت‌های دندانی موقت پس از بلیچینگ دندان می‌باشد. این روش نسبت به سایر متدها همچون لمینت و کامپوزیت عارضه جدی ندارد.

نور مورد استفاده در بلیچینگ دندان

در گذشته از لامپ‌های فرابنفش جهت سرعت بخشیدن به روند سفیدی دندان استفاده می‌کردند، اما امروزه از اشعه آبی استفاده می‌شود که هم ایمن‌تر و هم در دسترس‌تر است.

پرتو این نور آبی از نوع مرئی می‌باشد و یونیزه نیست. همانگونه که میدانید، پرتو نور یونیزه سبب جهش سلولی و بروز سرطان می‌شود، اما باتوجه به این‌که این نور مرئی است، امکان جهش سلولی وجود ندارد.

تنها نکته‌ای که باید درنظر گرفت آن است که نور زیاد برای چشم‌ها مضر است و به همین علت، یک عینک به متقاضی داده می‌شود.

Views: 1

دیدگاهتان را بنویسید