پروتز-دندان

پروتز دندان (Dental Prosthesis) و انواع پروتز دندان

پروتز دندان (Dental Prosthesis) و انواع پروتز دندان

پروتز-دندان

پروتز دندان یکی از تکنیک‌های جایگزینی دندان به منظور پرکردن جای خالی دندان از دست رفته می‌باشد.

پروتز دندان انواع مختلفی دارد که با توجه به نیاز دهان، جای خالی دندان‌ها، زیبایی دندان و همچنین شرایط فیزیکی بیمار، می‌توان از پروتز ثابت و یا پروتز متحرک استفاده نمود.

روکش‌های ساده‌ای که عموما به منظور ترمیم و یا به عنوان درمان روکش دندان پس از عصب کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند هم از دسته پروتز‌های دندانی محسوب می‌شوند.

هنگامی که چند دندان کشیده شود، علاوه بر ایمپلنت، می‌توان با پروتز نیز جای خالی دندان از دست رفته را جبران نمود.

پروتز دندان یک روش درمانی است که نیازی به جراحی ندارد و در طی دو تا سه جلسه، بسته به شرایط لثه، توسط دندانپزشک متخصص پروتز انجام می‌گیرد.

انواع پروتز دندان

به شکل کلی، هر وسیله دندانپزشکی که جایگزینی برای دندان از دست رفته بشود و یا اینکه نقص‌های دندان‌ها را بپوشاند، یک پروتز دندانی (dental prosthesis) محسوب می‌شود. براساس این تعریف، انواع پروتز دندان عبارتند از:

  • پروتز دندانی کامل یا دندان مصنوعی (dentures)
  • پروتز دندان پارشیل (partial denture)
  • روکش دندان یا همان تاج (crown)
  • بریج یا پل دندانی (bridge)
  • ایمپلنت (dental implant)

اما به طور کلی پروتز دندان به دو دسته‌ی اصلی ثابت و متحرک تقسیم بندی می‌شود که هر کدام از آن‌ها انواعی دارند.

پروتز دندان ثابت

این مدل از پروتز دندان که در بسیاری موارد از آن به نام روکش دندان هم یاد می‌شود، به شکل دائمی درون دهان قرار گرفته و فرد در زمان استفاده از آن، به‌سختی متوجه طبیعی بودن و یا غیرطبیعی بودن دندان‌ها خواهد شد.

همین حالا وقت مشاوره بگیر 😊😍
واسه رزرو نوبت همین الان میتونی روی دکمه زیر بزنی 🙋‍♀️👇
09120508215

شکل ظاهری بسیار مناسب از یک سو و طبیعی بودن این مدل پروتزها از سوی دیگر موجب شده است که طرفداران بسیار زیادی داشته باشد و افراد بسیاری بخواهند از این مدل پروتز استفاده کنند.

خود پروتزهای ثابت به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

پروتز دندان به صورت روکش تک واحدی دندان

چنانچه آسیب دیدگی برای یک دندان رخ داده باشد و میزان آن به حدی نباشد که دیواره‌های دندان از میان برود، می‌توان از روکش دندان استفاده کرد.

در مواردی که دندان دچار تغییر رنگ شده باشد و به رنگ تیره یا زرد درآمده باشد و یا به دلیل چند بار پر شدن، سطح آن سیاه شده باشد، می‌توان پروتز روکش دندان را انتخاب کرد که کاملا شکل دندان شما را به صورت طبیعی در می‌آورد.

به لحاظ هزینه هم شرایط مناسبی دارد و از ادامه خراب شدن دندان جلوگیری خواهد کرد.

پروتز دندان به صورت بریج دندان

چنانچه هرجایی تنها واژه‌ی پروتز دندان ثابت را به کار ببرند، منظور همان بریج دندان است. هنگامی که بین دو دندان ثابت یک یا چند دندان دچار خرابی و پوسیدگی شده باشند و به مقدار زیادی از استخوان دندان‌ها از بین رفته باشد، از روش بریج دندان استفاده می‌شود.

میدونستی ما میتونیم همین خدمات رو به شما ارائه بدیم؟ 😊😍
اگه دوست داری نمونه کارهای ما رو ببینی بزن رو دکمه زیر 🙋‍♀️👇
خدمات راز زیبایی

به این شکل که از دو دندان سالم در ابتدا و انتها به‌عنوان ستون استفاده شده و فاصله‌ی بین آنها پل گذاری می‌شود. حال امکان پر کردن قسمت مابین دندان‌ها وجود دارد.

مزایای این مدل پروتز، پرکردن جای خالی دندان‌ها، افزایش زیبایی و کمک به عملکرد بهتر دندان‌ها به هنگام خوردن و آشامیدن است.

پروتز-دندان

پروتز دندان متحرک

مدل دیگری از پروتزهای مورد استفاده در میان دندان‌پزشکان، پروتزهای متحرک می‌باشد. استفاده از این مدل پروتزها در مواقعی توصیه می‌شود که امکان استفاده از پروتز ثابت برای متقاضی وجود نداشته باشد و شخص مجبور باشد از پروتز متحرک استفاده کند.

چراکه میزان طبیعی بودن پروتزهای متحرک و زیبایی آنها کمتر از پروتزهای ثابت است و مشکلات دیگری را هم به همراه خود دارد. به این دلیل به این نوع پروتز، متحرک گفته می‌شود که امکان گذاشتن و برداشتن لحظه‌ای برای شخص فراهم است.

همین حالا وقت مشاوره بگیر 😊😍
واسه رزرو نوبت همین الان میتونی روی دکمه زیر بزنی 🙋‍♀️👇
021-88690092

پروتزهای متحرک عموما در مواقعی استفاده می‌شوند که تعداد دندان‌های افتاده و خراب زیاد باشد. این مدل از پروتز هم انواع مختلفی دارد که به دسته بندی زیر تقسیم بندی می‌شوند:

پروتز دندانی متحرک پارسیل

یک مدل پروتز دندانی متحرک به صورت جزئی می‌باشد که در فضای دندانپزشکی به اسم دندان تکه‌ای هم معروف است. خود پروتز پارسیل دارای چند گونه است که به لحاظ ویژگی و کاربرد متفاوت می‌باشد:

  • پروتزهای پارسیل به‌شکل تمام آکریل: یک درمان اولیه و موقت است که برای مدت زمانی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پروتزهای کروم کبالت: در مواقعی که نمیتوان از پروتز ثابت استفاده کرد و یا فرد بنابر هردلیلی علاقه‌ای به پروتز ثابت نداشته باشد، از این نوع پروتز پارسیل استفاده می‌گردد.

یکی از مواردی که نمی‌توان از پروتز ثابت استفاده کرد، هنگامی است که در انتهای دهان شخص، دندانی وجود نداشته باشد که متخصص بتواند از آن به‌عنوان بریج یا پل استفاده کند.

میدونستی ما میتونیم همین خدمات رو به شما ارائه بدیم؟ 😊😍
اگه دوست داری نمونه کارهای ما رو ببینی بزن رو دکمه زیر 🙋‍♀️👇
خدمات راز زیبایی

مورد دیگری از دندان‌های متحرک موجود است که همراه با لثه می‌باشند و در آن‌ها از آلیاژ فلزی استفاده شده است. البته وجود گیره‌های موجود در این مدل از پروتزها برای بیمار احساس ناخوشایندی ایجاد می‌کند.

در این موارد هم دندان‌های پروتز متحرک پارسیلی در بازار موجود است که قسمت گیره فلزی نیز به شکل رنگ دندان طراحی شده است.

پروتز متحرک دندان به صورت کامل یا دست دندان

یکی از شایع‌ترین پروتزهای دندانی، دندان مصنوعی کامل است که حتما شما هم از نزدیک آن‌ها را دیده‌اید که بیشتر در میان افراد سالخورده استفاده می‌شود.

در این مدل پروتز، فردی که تمام دندان‌های خود را از دست داده است، از یک پروتز یک تکه و کامل برای هر فک استفاده می‌کند. کارکرد این مدل پروتز در زمان اولیه و در نوع خود بسیار قابل توجه بود.

ولی با گذشت زمان و مشکلاتی که برای آن به وجود می‌آمد، از جمله شکسته شدن، زرد شدن و… رفته رفته میزان استفاده از آن کاهش پیدا کرد و استفاده از ایمپلنت دندان در بین بیماران بیشتر شد.

همین حالا وقت مشاوره بگیر 😊😍
واسه رزرو نوبت همین الان میتونی روی دکمه زیر بزنی 🙋‍♀️👇
09120508215

به لحاظ هزینه و قیمت، این مدل پروتز یکی از ارزان‌ترین پروتزهای مورد استفاده میان بیماران است که در دو جنس معمولی و لثه نرم ارائه می‌شود.

پروتز متحرک دندان از نوع اوردنچر

به ترکیب کامل شده‌ی دست دندان و روش ایمپلنت، اوردنچر می‌گویند. به گونه‌ای که یک دست دندان کامل بر روی پایه‌های ایمپلنت قرار گرفته، در درون لثه نصب می‌شود و شکل طبیعی‌تری دارد.

کارکرد آن آسان‌تر است و درواقع می‌توان گفت نیمه متحرک است، چراکه به پایه‌های ایمپلنت متصل می‌گردد.

پروتز-دندان

شما همراهان عزیز مرکز راز زیبایی میتوانید به جهت دریافت مشاوره و یا اطلاع از آخرین قیمت پروتزهای دندان با ما در تماس باشید.

Views: 0

دیدگاهتان را بنویسید